OŚRODEK REHABILITACYJNO - EDUKACYJNO –WYCHOWAWCZY
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Rabce-Zdroju informuje, że 1 września 2015r. został otwarty
OŚRODEK REHABILITACYJNO - EDUKACYJNO –WYCHOWAWCZY (OREW)
ośrodek dziennego pobytu dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim oraz znacznym i umiarkowanym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami w wieku od 3-25 lat. Podopieczni będą objęci: rehabilitacją i terapią, edukacją (realizacja obowiązku szkolnego), opieką i pielęgnacją.
Do OREW przyjmowane sÄ… dzieci na podstawie:
Â
- wniosku złożonego przez rodziców lub opiekunów prawnych,
- orzeczenia z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim,
- orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami i chorobami współistniejącymi.
Wniosek do pobrania w biurze PSOUU Koło w Rabce-Zdroju (adres jak wyżej) lub :::TUTAJ
Więcej informacji uzyskać można:
- telefonicznie nr tel. 663 799 128
- w każdą środę w godz. 10.00 – 12.00 w biurze Koła PSOUU, ul. Podhalańska 42b w Rabce-Zdroju (dawne Zawodowe Studium Medyczne)
Â
Zadania OREW wyraźnie określone w statucie placówki obejmują przede wszystkim:
- wielodyscyplinarne, kompleksowe działania diagnostyczne, aby na ich podstawie stworzyć odpowiedni indywidualny program postępowania;
- stymulację rozwoju psychoruchowego, intelektualnego i społecznego dziecka; terapię zajęciową;
- wychowanie, naukę, rewalidację oraz zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze, przez które realizowany jest obowiązek szkolny oraz edukacja ustawiczna;
- wyrabianie sprawności i wrażliwości w zakresie zmysłów oraz ich zintegrowanego działania;
- terapiÄ™ psychologicznÄ…;
- terapiÄ™ logopedycznÄ… (przede wszystkim rozwijanie werbalnych i pozawerbalnych form komunikacji);
- rehabilitację leczniczą i opiekę zdrowotną w ramach świadczeń medycznych;
- socjoterapię, zwłaszcza rozwijanie dojrzałości społecznej, w tym sprawności w samoobsłudze, zaradności osobistej i umiejętności współpracy i pełnienia różnych ról społecznych, również w warunkach integracji;
- wychowanie przedszkolne i wczesne wspomaganie rozwoju;
- naukę zachowań prozdrowotnych;
- terapię przez sztukę (rozbudzanie i zdobywanie umiejętności ekspresji twórczej, kontakt z kulturą, udział w rekreacji i zajęciach sportowych);
- opiekę dostosowaną do potrzeb wynikających z wielorakiej niepełnosprawności dzieci oraz z programu wielodyscyplinarnych oddziaływań (przemieszczanie, utrzymanie higieny, spożywanie pokarmów, ubieranie i rozbieranie, ochronę przed niebezpieczeństwem);
- działania ułatwiające włączanie osób z upośledzeniem umysłowym w życie środowiska lokalnego, popularyzowanie ich potencjalnych możliwości i prawa do godnego życia;
- wspieranie psychiczne oraz poradnictwo życiowe dla rodzin dzieci upośledzonych;
- tworzenie warunków dla aktywności społecznej rodziców i wolontariuszy;
- współpracę w zakresie kompleksowego oddziaływania rehabilitacyjnego, edukacyjnego, wychowawczego z placówkami służby zdrowia, szkołami, poradnią psychologiczno - pedagogiczną.
OREW realizuje swoje zadania w oparciu o indywidualne programy opracowane dla każdego dziecka, obejmujące wszystkie jego potrzeby, z uwzględnieniem motywującego i wychowawczego potencjału grupy. Indywidualny Program Edukacyjno - Terapeutyczny (IPET) oparty jest na wieloprofilowej, ponawianej diagnozie funkcjonalnej, na ocenie dynamiki zmian rozwojowych dziecka oraz na ocenie poza podmiotowych uwarunkowań. IPET opracowuje zespół osób pracujących z dzieckiem (psycholog, pedagog, logopeda, fizjoterapeuta, opiekunka). Przy tworzeniu programu uczestniczą również rodzice oraz lekarz - konsultant. Dyrektor ośrodka zatwierdza IPET, a odpowiedzialność za jego realizację i koordynację powierza terapeucie prowadzącemu. Program ten podlega weryfikacji zgodnie z osiągnięciami ucznia lub, gdy założone cele są nie osiągalne, w tedy zmienia się metody postępowania. OREW nie zajmuje się tylko dzieckiem, ale również jego rodziną i w stosunku do niej obrał sobie następujące cele: - - - poprawa rozumienia i zaspokajania przez rodzinę potrzeb rozwojowych, psychicznych i społecznych dziecka; - poprawa radzenia sobie przez rodzinę i jej poszczególnych członków ze stresem i trudną sytuacją rodzinną. Celem OREW jest także kształtowanie korzystnych postaw społecznych wobec ludzi niepełnosprawnych w środowisku lokalnym.
« poprzednia | nastÄ™pna » |
---|