PostHeaderIcon OŚRODEK REHABILITACYJNO - EDUKACYJNO –WYCHOWAWCZY

Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Rabce-Zdroju informuje, że 1 września 2015r. został otwarty
OŚRODEK REHABILITACYJNO - EDUKACYJNO –WYCHOWAWCZY (OREW)
ośrodek dziennego pobytu dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim oraz znacznym i umiarkowanym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami w wieku od 3-25 lat. Podopieczni będą objęci: rehabilitacją i terapią, edukacją (realizacja obowiązku szkolnego), opieką i pielęgnacją.

Do OREW przyjmowane sÄ… dzieci na podstawie:

 

  1. wniosku złożonego przez rodziców lub opiekunów prawnych,
  2. orzeczenia z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych  dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim,
  3. orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami i chorobami współistniejącymi.

Wniosek do pobrania w biurze PSOUU Koło w Rabce-Zdroju (adres jak wyżej) lub :::TUTAJ

Więcej informacji uzyskać można:

  • telefonicznie nr tel. 663 799 128
  • w każdÄ… Å›rodÄ™ w godz. 10.00 – 12.00 w biurze KoÅ‚a PSOUU, ul. PodhalaÅ„ska 42b w Rabce-Zdroju (dawne Zawodowe Studium Medyczne)

 

Zadania OREW wyraźnie określone w statucie placówki obejmują przede wszystkim:

  • wielodyscyplinarne, kompleksowe dziaÅ‚ania diagnostyczne, aby na ich podstawie stworzyć odpowiedni indywidualny program postÄ™powania;
  • stymulacjÄ™ rozwoju psychoruchowego, intelektualnego i spoÅ‚ecznego dziecka; terapiÄ™ zajÄ™ciowÄ…;
  • wychowanie, naukÄ™, rewalidacjÄ™ oraz zajÄ™cia rewalidacyjno - wychowawcze, przez które realizowany jest obowiÄ…zek szkolny oraz edukacja ustawiczna;
  • wyrabianie sprawnoÅ›ci i wrażliwoÅ›ci w zakresie zmysłów oraz ich zintegrowanego dziaÅ‚ania;
  • terapiÄ™ psychologicznÄ…;
  • terapiÄ™ logopedycznÄ… (przede wszystkim rozwijanie werbalnych i pozawerbalnych form komunikacji);
  • rehabilitacjÄ™ leczniczÄ… i opiekÄ™ zdrowotnÄ… w ramach Å›wiadczeÅ„ medycznych;
  • socjoterapiÄ™, zwÅ‚aszcza rozwijanie dojrzaÅ‚oÅ›ci spoÅ‚ecznej, w tym sprawnoÅ›ci w samoobsÅ‚udze, zaradnoÅ›ci osobistej i umiejÄ™tnoÅ›ci współpracy i peÅ‚nienia różnych ról spoÅ‚ecznych, również w warunkach integracji;
  • wychowanie przedszkolne i wczesne wspomaganie rozwoju;
  • naukÄ™ zachowaÅ„ prozdrowotnych;
  • terapiÄ™ przez sztukÄ™ (rozbudzanie i zdobywanie umiejÄ™tnoÅ›ci ekspresji twórczej, kontakt z kulturÄ…, udziaÅ‚ w rekreacji i zajÄ™ciach sportowych);
  • opiekÄ™ dostosowanÄ… do potrzeb wynikajÄ…cych z wielorakiej niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci dzieci oraz z programu wielodyscyplinarnych oddziaÅ‚ywaÅ„ (przemieszczanie, utrzymanie higieny, spożywanie pokarmów, ubieranie i rozbieranie, ochronÄ™ przed niebezpieczeÅ„stwem);
  • dziaÅ‚ania uÅ‚atwiajÄ…ce wÅ‚Ä…czanie osób z upoÅ›ledzeniem umysÅ‚owym w życie Å›rodowiska lokalnego, popularyzowanie ich potencjalnych możliwoÅ›ci i prawa do godnego życia;
  • wspieranie psychiczne oraz poradnictwo życiowe dla rodzin dzieci upoÅ›ledzonych;
  • tworzenie warunków dla aktywnoÅ›ci spoÅ‚ecznej rodziców i wolontariuszy;
  • współpracÄ™ w zakresie kompleksowego oddziaÅ‚ywania rehabilitacyjnego, edukacyjnego, wychowawczego z placówkami sÅ‚użby zdrowia, szkoÅ‚ami, poradniÄ… psychologiczno - pedagogicznÄ….

OREW realizuje swoje zadania w oparciu o indywidualne programy opracowane dla każdego dziecka, obejmujące wszystkie jego potrzeby, z uwzględnieniem motywującego i wychowawczego potencjału grupy. Indywidualny Program Edukacyjno - Terapeutyczny (IPET) oparty jest na wieloprofilowej, ponawianej diagnozie funkcjonalnej, na ocenie dynamiki zmian rozwojowych dziecka oraz na ocenie poza podmiotowych uwarunkowań. IPET opracowuje zespół osób pracujących z dzieckiem (psycholog, pedagog, logopeda, fizjoterapeuta, opiekunka). Przy tworzeniu programu uczestniczą również rodzice oraz lekarz - konsultant. Dyrektor ośrodka zatwierdza IPET, a odpowiedzialność za jego realizację i koordynację powierza terapeucie prowadzącemu. Program ten podlega weryfikacji zgodnie z osiągnięciami ucznia lub, gdy założone cele są nie osiągalne, w tedy zmienia się metody postępowania. OREW nie zajmuje się tylko dzieckiem, ale również jego rodziną i w stosunku do niej obrał sobie następujące cele: - - - poprawa rozumienia i zaspokajania przez rodzinę potrzeb rozwojowych, psychicznych i społecznych dziecka; - poprawa radzenia sobie przez rodzinę i jej poszczególnych członków ze stresem i trudną sytuacją rodzinną. Celem OREW jest także kształtowanie korzystnych postaw społecznych wobec ludzi niepełnosprawnych w środowisku lokalnym.